Adaptácia dieťaťa
Materská škola je pre dieťa veľkou zmenou a výzvou zároveň. Je to prvý krok k budovaniu sociálnych zručností. Je dôležité, aby rodičia pomohli dieťaťu vyrovnať sa s touto novou a záťažovou situáciou.
Individuálny adaptačný proces - príprava doma:
• vytváranie pohody doma
• kvalitná citová väzba na matku
• podporovanie psychickej odolnosti
• upevňovanie citovej stability
• posilňovanie odolnosť voči stresu
• prispôsobovať denný režim doma a režim v MŠ
• rozvíjať osamostatňovanie sa dieťaťa.
Postupný adaptačný proces v MŠ:
• spoznávanie prostredia MŠ, detí a dospelých
• predlžovanie pobytu dieťaťa /dopoludnie, celý deň/
• skrátenie prítomnosti rodiča pri odovzdávaní dieťaťa učiteľke
• prijímanie dieťaťa spolu s obľúbenou hračkou
• výber vhodných metód a foriem práce
• vytváranie pokojnej otvorenej a priateľskej atmosféry
• jednotný postup všetkých dospelých
• individuálny postup rešpektujúci osobité potreby dieťaťa.
Dĺžku pobytu a spôsob postupnej adaptácie písomne dohodne riaditeľka s rodičom pred nástupom do materskej školy. Po vyhodnotení priebehu adaptácie triednymi učiteľkami rozhoduje riaditeľka po dohode s rodičom o pokračovaní alebo ukončení adaptácie, v prípade neschopnosti dieťaťa zvyknúť si na prostredie materskej školy.
Pred vstupom do materskej školy musí mať každé dieťa osvojené základné hygienické návyky a musí ovládať základy stolovania. To znamená, že dieťa nesmie nosiť plienky (ani na spanie) a malo by mať snahu jesť lyžicou a piť z pohára.
Dobrá rada:
Odlúčenie od rodiny je ťažká emočná situácia v živote dieťaťa.
Niektoré z nich sa však adaptujú v prostredí materskej školy veľmi dobre, ťažšie je to s adaptáciou rodičov.
Dajte deťom pocítiť, že ste na ne hrdí, že ich veľmi ľúbite a pobyt medzi kamarátmi, je tá najúžasnejšia vec.
Obavu vo Vašich očiach mu istotu nedodajú.
Často sa stáva, že dieťa je pokojné, ale keď zbadá, že rodič je neistý, ba má slzy v očiach, nechápavo sa rozplače.
Dieťa je istejšie a slobodnejšie, ak má osvojené hygienické návyky a zručnosti pri starostlivosti o svoju osobu (obliekanie, obúvanie, použitie vreckovky, toaletného papiera, ...).
Nerobte už odteraz za svoje deti to, čo môžu urobiť samé.
Dôverujte im, určite to zvládnu, pokiaľ ich k tomu slovne povzbudíte.
Akékoľvek otázky riešte komunikáciou s učiteľkami, radi Vám odpovedia.
Odlúčenie od rodiny je ťažká emočná situácia v živote dieťaťa.
Niektoré z nich sa však adaptujú v prostredí materskej školy veľmi dobre, ťažšie je to s adaptáciou rodičov.
Dajte deťom pocítiť, že ste na ne hrdí, že ich veľmi ľúbite a pobyt medzi kamarátmi, je tá najúžasnejšia vec.
Obavu vo Vašich očiach mu istotu nedodajú.
Často sa stáva, že dieťa je pokojné, ale keď zbadá, že rodič je neistý, ba má slzy v očiach, nechápavo sa rozplače.
Dieťa je istejšie a slobodnejšie, ak má osvojené hygienické návyky a zručnosti pri starostlivosti o svoju osobu (obliekanie, obúvanie, použitie vreckovky, toaletného papiera, ...).
Nerobte už odteraz za svoje deti to, čo môžu urobiť samé.
Dôverujte im, určite to zvládnu, pokiaľ ich k tomu slovne povzbudíte.
Akékoľvek otázky riešte komunikáciou s učiteľkami, radi Vám odpovedia.