Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Adaptácia dieťaťa

Čo má vedieť dieťa vstupom do MŠ:

Nástup dieťaťa do materskej školy je náročný a dlhodobý proces. Dôležitú úlohu tu hrajú osobné vlastnosti a predchádzajúce skúsenosti dieťaťa, názory a výchovné pôsobenie rodičov. Niektoré deti sa vyrovnávajú s nástupom do materskej školy bez problémov okamžite, iné sa dlhé obdobie trápia spolu s rodičmi a odmietajú chodiť do materskej školy.

Ako pripraviť  dieťa na materskú školu:

Počas pravidelných vychádzok  navštívte okolie materskej školy. Rozprávajte deťom, že v materskej škole sa bude môcť hrať a všeličo nové sa naučí / tancovať, cvičiť, kresliť, spievať…/, aby sa dieťa do materskej školy tešilo. Nestrašte ho pred nástupom do materskej školy. Pred dieťaťom by ste mali hovoriť o MŠ len pozitívne. Pri nástojčivom plači až afektoch sa snažte dieťa odovzdať učiteľke čo najrýchlejšie, bez zbytočného dlhého lúčenia, tíšenia, prehovárania. Ubezpečte ho, že poň prídete. Rodič by určite nemal prežívať pocity viny z toho, že dieťa je v materskej škole. Dieťa totiž napätie a strach vycíti a bude reagovať podobne ako jeho ustráchaná a vystresovaná mamička.

Do materskej školy sa neprijme dieťa, ak nie je „odplienkované“.  Plienka sa v tomto veku netoleruje už ani počas obedného spánku. Dieťa by malo vedieť používať záchod a nie nočník, nebáť sa sadnúť si na záchod. Ovládať základné hygienické návyky, pýtať sa na toaletu, snažiť sa poutierať sa po veľkej potrebe, správne si umyť mydlom ruky utrieť si do svojho uteráka. Vedieť používať vreckovky a správne si vyfúkať nos.

Dieťa by pred nástupom do materskej školy malo poznať svoje veci, vedieť, že toto sú jeho topánky či sveter, rodičom sa odporúča označiť veci. Začnite dieťa učiť aktívne a samostatne obliekať a vyzliekať sa, obúvať a vyzúvať sa, pani učiteľka pomôže ( zapína gombíky, zips, šnuruje topánky).

Naučte dieťa kultúrnemu stolovaniu.  Počas jedla usmerňujte dieťa, že musí sedieť za stolom, neodbiehať,  musí jesť samé lyžicou, nie rukami. Chlieb – rožok si dieťa drží samé a odhrýza si. Dieťa má piť z pohára, ktorý si drží samé.

Dieťa by malo poznať základné pravidlá slušného správania, teda pozdraviť, poďakovať, poprosiť. Na tomto by mali rodičia trvať už od útleho veku. Potrebné je, aby dieťa vedelo komunikovať s okolím. Reč nemusí byť stopercentná, veľa detí začne lepšie komunikovať odpozeraním od iných detí.

Dieťa by malo zvládnuť povedať pani učiteľke, s čím potrebuje pomôcť. Malo by vedieť vyjadriť, čo sa mu páči a čo nie, malo vedieť správať sa bezpečne, neubližovať iným deťom. Malo by byť zvyknuté odkladať po sebe hračky na miesto.

Najdôležitejšie je, aby šlo dieťa do materskej školy s radosťou, aby dôverovalo pani učiteľke. Akékoľvek otázky riešte komunikáciou s učiteľkou, radi Vám odpovieme.